Terwijl ik wakker word in een droom
val ik in mijn eigen armen.
… Waar bleef je zo lang?
Lou Hartman


Wanneer we mindfulness beoefenen, leren we om bewust aanwezig te zijn bij het leven zoals het zich van moment tot moment aan ons voordoet.
Maar hoe gaan we om met momenten die extra moeilijk en pijnlijk voor ons zijn en waar we onder lijden?
Dat is een uitdaging waar we allemaal voor komen te staan.
Of we willen of niet, we zijn kwetsbaar en krijgen vroeg of laat te maken met tegenslag, verlies van wat ons dierbaar is, ziekte en ouder worden.
De sleutel is dat we leren het leven niet alleen met mindfulness  maar ook met  heartfulness  tegemoet te treden. Dat wil zeggen: met compassie of mededogen.
En toch.. doen we vaak het tegenovergestelde. We zijn hard voor onszelf. We vinden dat we niet kwetsbaar mogen zijn, schamen ons en isoleren ons van anderen. We luisteren naar een innerlijke criticus terwijl we een innerlijke helper nodig hebben.
Compassie is het vermogen om ons betrokken te voelen bij pijn en lijden, van onszelf èn van anderen, en de moed en bereidheid hebben daar wat aan te doen. 
Het is dus niet overmatig dienstbaar zijn aan anderen en jezelf verwaarlozen. Het is ook niet zwelgen in zelfmedelijden ten koste van anderen. Het is de weg ontdekken hoe zorg voor jezelf en zorg voor anderen hand in hand kunnen gaan.
Elk mens beschikt over het vermogen tot compassie, maar niet altijd heeft dit vermogen de kans gekregen tot bloei te komen. Gelukkig kan daar door oefening wat aan worden gedaan.
De Compassietraining of Mindfulness-Based Compassionate Living (MBCL) is ontwikkeld door Erik van den Brink en Frits Koster..
Lees verder

De inhoud van de training
Tijdens deze retraite maken deelnemers kennis met de thema’s en oefeningen van het MBCL-programma..
Lees verder

Voor wie?
Je kunt meedoen wanneer je
* eerder een achtweekse mindfulnesstraining hebt gevolgd (MBSR, MBCT of vergelijkbaar
.. Lees verder

Begeleiders
De begeleiding is in de deskundige handen van Erik van den Brink en Hetty Oosterbeek.. Lees verder

Praktische informatie

< terug <